Vocht en schimmel in huis voorkomen

Publicatiedatum: 24-03-2022

We krijgen geregeld meldingen van huurders die last hebben van vocht en schimmel in huis. Erg vervelend, want bobbelend behang en zwarte schimmelplekken zijn niet alleen lelijk, ze zijn ook slecht voor de gezondheid.

Hoe ontstaat vocht en schimmel?

Vocht- en schimmelproblemen kunnen ontstaan doordat er iets mis is in uw woning. Bijvoorbeeld een defect ventilatiesysteem. Maar het kan ook zijn dat de woning (onbedoeld) verkeerd gebruikt wordt en dat daardoor vocht en schimmel ontstaat. Bijvoorbeeld wanneer u de woning onvoldoende ventileert, de afzuigkap niet aanzet bij het koken of de badkamer niet goed droogt na het douchen.

Wat u kunt doen

Wanneer u als huurder last heeft van vocht en schimmel in huis vragen wij u om dit altijd bij ons te melden. Wij kunnen dan samen met u proberen te achterhalen waar het probleem vandaan komt. Wanneer het een probleem betreft in de woning zelf, dan lossen we dit natuurlijk op! Voor nu delen we alvast een aantal tips waarmee u direct voor een gezond(er) klimaat in huis kunt zorgen:

• Ook wanneer het buiten koud is, is het goed om de ‘gebruikte’ lucht in huis te verversen. Door te ventileren komt droge, frisse lucht en zuurstof naar binnen. Droge lucht verwarmen kost bovendien minder energie. Dus dit is ook goed voor uw portemonnee.
  • Droog de was bij voorkeur buiten. Wanneer u de was binnenshuis droogt, houd dan altijd een raam of (buiten)deur in de buurt open. Let er wel op dat u deze sluit als u niet thuis bent.
  • Laat na het koken de afzuigkap nog een kwartier aanstaan. Overtollig vocht wordt zo afgevoerd.
  • Droog na het douchen de tegels met een trekker of een handdoek en zet het badkamerraam een kwartiertje open. Wanneer dat niet kan, laat u de deur even open staan.

Doe de gezond-wonen check

Op de website www.gezondwonen.nl vindt u allerlei nuttige filmpjes die u kunnen inspireren om uw huis gezond te houden. U kunt zelfs een test doen om te zien of er dingen zijn die u anders kunt doen om vocht- en schimmelproblemen te voorkomen.