Bespaar op uw stookkosten

Publicatiedatum: 01-04-2022

Naast de verschrikkelijke verhalen die we dagelijks horen over de oorlog in Oekraïne, is de impact hiervan ook goed te voelen in onze beurs. Prijzen blijven stijgen. Vooral de energiekosten rijzen de pan uit. We krijgen dan ook veel vragen van huurders over hoe te besparen op energie, en met name op gas. Door te letten op uw stookgedrag, kunt u ervoor zorgen dat uw energiekosten binnen de perken blijven.

Cv-ketel bijvullen

Het is verstandig om de druk van uw cv-ketel goed in de gaten te houden. Deze moet tussen 1,5 en 2 bar zitten. Is hij lager dan 1,5 bar, dan werkt uw radiator onvoldoende waardoor u harder moet stoken om het warm te krijgen in huis. En dit betekent extra stookkosten. Wij raden u aan om de ketel bij te vullen met water. In dit filmpje wordt uitgelegd hoe u uw ketel kunt bijvullen.

Na het bijvullen is het nodig om alle radiatoren te ontluchten. Hoe u dit doet, ziet u in dit filmpje.

Dagelijkse tips

• ’s Nachts en wanneer u niet thuis bent, zet u de verwarming lager. Niet té laag, want dan moet de verwarming weer te hard werken om op te warmen, maar een beetje lager. Bijvoorbeeld naar 15 of 16°C. Op een thermostaatkraan is dit stand 2.
  • Sluit de deuren naar koelere ruimtes, bijvoorbeeld de hal, om de warmte binnen te houden.
  • Zet iedere dag minimaal een kwartier ramen en/of deuren open om te ventileren. De lucht in een huis dat goed geventileerd is, is relatief droog. Het kost minder energie om droge lucht te verwarmen dan vochtige. Voordat u gaat ventileren kunt u de thermostaat wat lager zetten. Na het luchten kan hij uiteraard weer teruggezet worden in de normale stand.
  • Pas uw stookgedrag aan uw bezigheden aan. Bent u aan het schoonmaken of klussen? Dan kan de verwarming best iets lager dan wanneer u rustig zit.
  • Door de verwarming 1 graadje lager te zetten, bespaart u al een hoop energie. Trek beter een warme(re) trui aan.
  • Verder is het verstandig om de radiatoren vrij te houden zodat de warmte goed de woning in kan. Hang er dus geen gordijn voor en ook de bank kunt u het beste een stukje van de verwarming af zetten in plaats van ertegenaan.

ZAV – Zelf Aangebrachte Verandering

Sommige huurders overwegen om niet langer de verwarming te gebruiken maar over te stappen op een (houtgestookte) kachel of verwarmen via airconditioning. Doorgaans hebben onze woningen geen kachel, open haard en/of airco. Dit betekent dat de huurder deze zelf zou moeten aanbrengen en in dat geval gelden de regels van de ZAV (zelf aangebrachte verandering). De precieze voorwaarden en een uitgebreide omschrijving van wat wel en niet mag, kunt u lezen in de brochure ‘Zelf aangebrachte veranderingen ZAV’s’. Een hout- of pelletkachel staan wij echter niet meer toe vanwege de vervuiling en/of de doorvoer door muur of dak.

Tenslotte

Gebruik de verwarming alleen wanneer het nodig is. En nu de temperatuur buiten weer stijgt kan de thermostaat ook snel weer lager!